Dnes mi volal klient (nechcel ísť na ryby). Volal kvôli emailu, ktorý mu prišiel z VÚB banky. Banka ho v emaili upozornila, že má zablokovanú debetnú kartu a kým to nevyrieši, nebude môcť realizovať platby. Na odblokovanie karty stačilo kliknúť na tlačidlo v emaili. Nič zvláštne.
Ako to súvisí s chytaním rýb?
Klient si nespomínal ako mohlo dôjsť k zablokovaniu jeho karty. Klient si nebol istý o čo ide, ale bol pozorný. Ihneď mi zavolal, aby sme sa lepšie pozreli čo sa deje.
Ako prvé sme skontrolovali, či email naozaj odoslala banka. Odosielateľom však bol „ereklama@azet.sk“. Čo myslíte, ktorá banka na Slovensku komunikuje cez profil na Azete? Správne, žiadna. Ani predmet emailu nesedel s obsahom. Uviedli tam zablokovaný internet banking. Banka sa nevie rozhodnúť, čo zablokovala – kartu či internet banking. Ďalej, ak by sme v emaili klikli na tlačidlo Odblokovať, odkaz by nás presmeroval na stránku „o2loaded.com“ čo tiež nevyzerá na oficiálnu stránku VÚB internet bankingu.
Preto odporúčam pozorne čítať emaily, ktoré dostávate z bánk a ostatných inštitúcii. Neklikajte bezhlavo na každé políčko, ktoré vyzerá dôležito a vyzýva vás k akcii.
V ostatnom čase je veľmi rozšírený tzv. “Phishing.” To je typ počítačového útoku, pri ktorom sa podvodník snaží pomocou návnady, napr. v emaili (“máte zablokovanú kartu”), vylákať a neoprávnene získať od používateľov osobné údaje (“kliknite na tlačidlo Odblokuj kartu”) s cieľom ich zneužiť na krádež – peňazí alebo identity.
Ak dostanete podobný email, buďte opatrní. Ak si nie ste istí, radšej mi čím skôr zavolajte a pozrieme sa na to. Aby ste sa nezahryzli do návnady s nebezpečne ostrým háčikom vo vnútri. Lebo to by mohlo bolieť.